WBT. Myanmar

Myanmar (det gamle Burma) 

Et land helt ulig noget land vi ellers kender til
Det er en ny æra for dette ekstraordinære og komplekse land, hvor der i landskabet er spredt med forgyldte pagoder og den traditionelle asiatiske ånd er bevaret.
Det er det gamle Burma…
Et land helt ulig noget land vi ellers kender til. Forbløffende, er vi dumpet over et århundrede tilbage i tiden og alligevel bevarer Myanmar magten til at overraske og glæde selv de mest travlt rejsende. Vi oplevede et tydeligt skifte allerede på selve grænsen fra Thailand og vi var ikke i tvivl om, at Myanmar er et fattigt land.
Det nye Myanmar… — absolut en mundfuld
I 2015 stemte Myanmar sin første demokratiske regering ind efter mere end et halvt århundrede. Sanktioner er blevet droppet, og asiatiske investorer kommer her for at gøre forretninger. Moderne rejsekomfort, såsom mobiltelefondækning og internetadgang er nu almindelige. Dvs. de fleste steder 😉 Men de største forandringer i Myanmar, er begrænset til storbyerne, og på landet må de se til som følge af igangværende etniske konflikter. Det burmesiske militær fortsætter med at spille en stor rolle i politik. Det nye Myanmar er absolut en mundfuld, der kræver masser af arbejde.
Vi kan godt føle, at vi er dumpet ned i fortiden og befinder os i starten af det 19. århundrede og vi oplever et land af traditionelle værdier. Mange mænd bærer den saronglignende Longyi (et stort klæde der er syet sammen som et rør og bliver bundet stramt om livet; det ligner en lang nederdel), og både kvinder og mænd tygger på betel nut (en nød blandet med tobak, pakket ind i et betel-blad). Det er ækelt at se på, for deres tænder bliver ganske enkelt ædt op udefra, hvilket er et trist syn. Ikke mindst, er der mange der næsten ikke kan tale, fordi de har munden fyldt med denne blodrøde juice som uden hæmninger også bliver spyttet ud på jorden. Det værste er dog, at det er årsag til de frygteligste kræftsygdomme i mund og svælg og er virkelig smertefuldt for dem i længden. Faktisk er det 10% af jordens befolkning, der tygger på det stads og Søren og jeg har da også stødt på det i mange af østens lande, som vi allerede har cyklet igennem. Kvinder, piger og i mindre grad også mænd og drenge, har deres ansigter smurt ind i thanakha, men også tit arme og ben bliver smurt (en naturlig sol blokker m.m. udvundet af træ-bark — En gullig-hvid kosmetisk pasta).
Trishaws findes stadig i gaderne, og hest med vogn har vi stødt på en enkelt gang. Men ellers er bilerne, cykler og scootere den mest dominerende transportform. Og busser, eller rettere små lastbiler, der er pakket med folk både på ladet og på taget.
Husene minder mest af alt om nogle faldefærdige haveskure efter dansk standard. De er tømret sammen af bambus, siv, træ og blikplader, og jeg vil vove at påstå, at hvis vi havde et haveskur i så elendig stand, var det blevet revet ned. Summa summarum er det altså, hvad de fleste bor i både i og uden for byerne. Rigtig mange sælger lidt drikke, snacks og benzin på 1 liters plastiskflasker, og vi ser også, hvordan bilisterne stopper op og fylder alt fra 2-5 liter på. Med lidt større afstande, er der benzinstationer og jeg formoder, at de fylder lidt mere på tanken, fra disse steder?
Blid, humoristisk, engagerede, hensynsfulde og nysgerrige
Her er mange buddhistiske seværdigheder og fromme munke er mere feterede end rockstjerner. Vi ser mange børn, der er munke og nonner. Jeg har spurgt lidt ind til folk om munkene, og tilfældigvis talte jeg med en ung dame, hvis bror havde valgt at blive munk, og hun kunne fortælle en hel del. Mange af de børn vi ser, har enten ingen forældre, eller forældrene er meget fattige, og kan ikke tage sig af dem. Og så bliver de overgivet til munkene/nonnerne. Nogle børn vil ikke være munk eller nonne, og det er deres frie valg. De kan stadig få lov at bo i templerne, og de vil stadig få skoleundervisning. Restaurationer, hoteller og private, ja alle kan lave aftale om, at de ønsker at donere enten penge eller mad. Det står dem frit for, om det er en enkelt dag, en periode eller fast hver dag i flere år, og så kommer munkene/nonnerne forbi og tager imod fra morgenstunden. Efter kl. 12.00 må de ikke indtage fast føde. De spiser ca. kl. 05.00 og kl. 10.00. Nogle er mere religiøse end andre, og de må heller ikke røre penge, men modtager gerne i en konvolut. De kan til en hver tid stoppe som munk/nonne uden komplikationer. Som oftest bliver børnene integreret i et tempel nær deres forældre, og de har mulighed for at se deres forældre hver dag. Men forældre og selvfølgelig alle andre, skal behandle dem som munke/nonner, hvilket bla. indebærer, at de ikke må røre ved det andet køn. Men igen er det op til munkene/nonnerne selv, hvor stærke i troen de er. Søren og jeg blev på et tidpunkt henvist til et tempel, hvor vi evt. kunne overnatte. Der var mange drengebørn (unge munke), som var meget nysgerrige og interesseret i os og specielt i mig. Det var stort for dem at få taget deres billede sammen med os, og da vi desværre blev afvist og ikke kunne overnatte, måtte vi sige farvel igen. En af drengene tog sig mod til og rakte mig hånden, og derefter blev der ellers delt håndtryk ud til de fleste. Det var tydeligt at de havde overskredet nogle grænser, og samtidig var lidt stolte over situationen. Den unge dame som vi talte med, fortalte også at hendes mor, savnede sønnen utrolig meget. Og når han kommer på besøg, vil hun så gerne kramme ham. Men han nægter hende, og hun må blot respektere hans valg.
Jeg synes det er spændende at høre om deres hverdag m.m., og jeg blev tilbudt, at jeg kunne komme tilbage, hvis jeg ville tale med broderen og høre mere om munkenes liv.
Vi konkluderer lidt, at det også er en form for social sikkerhed, og måske også derfor, at vi ikke rigtig ser nogen, der er decideret hjemløse og bor på gaden.
Bedst og mest af alt møder vi lokalbefolkningen, der er blid, humoristisk, engagerede, hensynsfulde og nysgerrige. De ønsker at vide, hvorfor vi er her, og hvis de ellers kunne tale et bedre engelsk, er jeg ikke i tvivl om, at de vil stille os mange flere spørgsmål. På samtlige overnatningssteder, har de sprunget og hoppet for os. Vores tasker er blevet båret på værelset, og der forventes ikke drikkepenge. Flere gange har vi oplevet, at vi ikke skulle betale for vores vand og kaffe, når vi har holdt pause eller også har de tilbudt os en flaske vand med på farten. Et par på scooter kom også, og overrakte os en flaske koldt vand hver, da de passerede os på cyklerne. Igen må vi konstatere at desto mere fattige folk er, desto mere deler de.
Vi har læst fra andre cyklister, at det ikke er unormalt, at kunne overnatte i templerne. Dog har vi ikke været opsøgende på det, da vi jo ikke har vores campingudstyr med os længere, og derfor mangler liggeunderlag m.m. Men i en by, hvor der ellers var vist på kortet, at der skulle være et hotel, blev vi pænt skuffet, i det vi konstaterede at der intet hotel var i byen. Flere henviste os dog til byens tempel, og vi blev stillet en overnatning i sigte. Munkene, vi lige stødte på, kunne ikke engelsk, men vi var heldige at møde en mand, der kunne hjælpe os med kommunikationen, Desværre blev vi afvist som tidligere nævnt, og han tilbød os i stedet at skaffe en bil til cyklerne og os. Vi havde allerede cyklet 60 km og der var 35 km til det næste hotel. Klokken havde rundet 15.00, vejen er bumpet og bugter sig op og ned i bakkerne, så en hurtig kalkulation fortalte os, at vi, inkl. “nedkølings”-pauser, havde min. 3 t. foran os. Tilbuddet kom meget kærkomment, og vi takkede pænt ja. Vi trampede efter ham på scooteren og endte ved det største hus i landsbyen. Vi havde begge bemærket huset tidligere, da vi havde passeret det, fordi det var så stort og anderledes i forhold til alle de øvrige huse. Og det viste sig, at det var hans hus, hans egen bil og ham selv som chauffør.
Det langsomste tog i hele verden
Efter en god nats søvn tog vi videre med tog. Desværre knækkede mit sidespejl, da cyklen blev løftet op på ladet af bilen dagen i forvejen, men vores gode hotelvært kunne lige fikse det med noget gummi fra et knallertdæk. I øvrigt var værten fra USA den første og stadig den eneste udlændinge, der bor i Myanmar. Sørens cykel fik “samme” tur, da den blev bugseret rundt i godsvognen, og kablet til cykelcomputeren blev revet over.
I Myanmar er det forbudt at overnatte i telt, men det er også forbudt for de lokale at have udlændinge overnattende. Jeg mener ikke der vil ske noget med os, udover at vi vil blive eskorteret til nærmeste hotel, hvis det blev opdaget. Men de vil med garanti blive straffet. Derfor er det også lidt af en udfordring at begå sig på cykel, for der kan være langt mellem hotellerne og grundet 150 km til det næste hotel, var vi nødsaget til offentlig transport. Det tog “kun” 9 timer med toget, for at køre de 150 km, haha… så kan du selv regne gennemsnitsfarten ud 😉 Gudskelov, havde vi købt billetter på upper class (1. klasse). Jo jo – det kostede 15 kr. pr. næse og 10 kr. pr. cykel 😉 På upper class havde vi store polstrede sæder, hvor på den alm. klasse, sad de på hårde bænke. Vi sneglede os ud af perronen i gå fart, men så speedede de også op til løbe fart 😉 Og tak spids… toget blev kastet fra side til side og gyngede op og ned. Vores øjne blev store som tekopper, og vi måtte gribe fat om armlænet. Grinende og samtidig skeptiske så vi på de andre to medpassagerer fra Belgien, og vi kunne straks aflæse i deres øjne, at de var lige så chokeret som os. De lokale passagerer så ud til at tage det meget roligt, og efter et par minutter blev farten sagtnet igen. Således foregik togturen frem til destinationen. Toget stoppede for en kort bemærkning med jævne mellemrum, og de lokale hoppede ombord for at sælge drikkevarer og snacks. De kunne kun komme til en vogn af gangen og var afhængige af næste stop for at skifte vogn. Der var ingen vinduer i toget, blot åbent til det fri, hvilket trods alt var en lettelse, idet aircondition var ønsketænkning, og varmt det var det. Det var lidt begrænset, hvad der var at se på under køreturen, fordi vi ofte kørte gennem tæt buskads. Grene og blade slog sommetider ind på os, så vi måtte læne os væk fra vinduespladsen. Hvis vi havde talt om en strækning på 50 km og 3 timer, var det en sjov og god oplevelse, men 9 timer var lige i overkanten. Alligevel var vi glade for at toget ikke kørte stærkere, da vi i så fald 100% var blevet kastet af skinnerne 😉 Ren faktisk er lige præcis dette tog det mest langsomme i hele verden.
Det er NU, du skal opleve Myanmar og ikke om 10-20 år
På vestkysten virker det ikke li´så fattigt og mange bor også i mindre huse bygget af mursten og beton. Vi oplever heller ikke flere vogntoge af militærfolk, som vi gjorde det de første dage.
Vi ankom til Dawei med toget. Dawei skulle være en populær turistby, men når jeg siger turistby, er det lige så meget et populært sted for burmeserne selv, og i hvert fald er det meget begrænset med vesterlændinge, som vi støder på. Vi lejede en scooter for et par dage og kørte bl.a. til en populær strand. Langs promenaden, som blot var en vej i sandet, lå der masser af boder med tøj og restauranter. Dog var der ingen mennesker på restauranterne, så det kan være svært for os at forstå, hvis de har en lukrativ forretning? Der var forholdsvis mange ude og bade, men igen var det de lokale selv, og trods varmen må vi indrømme, at vi ikke blev fristet til selv at tage en dukkert. Når det er sagt, kunne jeg sagtens forestille mig, at det om 10-15 år, er et eksklusivt sted for udlændinge. At promenaden er asfalteret og der bliver bygget lækre små resorts.
Dagen derpå kørte vi ud til en lille fiskerby, som stadig er meget autentisk uden påvirkning af turister. Så kære venner, det er NU, du skal opleve Myanmar og ikke om 10-20 år.

Ganske uberørt halvø
Vi er lidt kede af, at vi ikke har været mere nord på i landet til de helt store rejsedestinationer i Myanmar. Vi undersøgte mulighederne, men grundet visas udløb og de meget lange busture (8-16t., hver anden dag i 10-12 dage), nedprioriterede vi det igen.
Til gengæld fortsatte vi som planlagt sydover, og eftersom vi ikke har noget hastværk, fordi det er umuligt at cykle, og vi kører med tog og bus, så øjnede vi lige chancen for at tage ud på et resort på en ganske uberørt halvø. Og skønt det var det 😉 Vi tilbragte 3 nætter der og delte strandene og resortet med 2-3 andre par. Vi snorklede og morede os i bølgerne på gummiringe. Det var virkelig afslapning for alle pengene, og vi nød nogle pragtfulde solnedgange. Vi havde indstillet os på, at vi ikke havde internet disse dage, men på et tidspunkt fandt vi lige et spot med internet, ved en udsigtsbænk, mellem to strande, for pludselig begyndte der at tikke beskeder ind på min mobil, som jeg havde taget med for at kunne tage billeder. Det betød jo, at vi måtte på “kontoret” lidt senere på dagen 😉 Dog var det en kort fornøjelse, for himlen den åbnede sig, og det styrtregnede resten af eftermiddagen og aftenen.
Resortet blev drevet af et tysk par, som i fællesskab med nogle lokale ejere af området havde bygget resortet. Udlændinge må ikke eje noget i Myanmar, men de måtte jo stole på hinanden, og det syntes også til at fungere. Vi fik fortalt at der var en franskmand, der havde planer om at bygge et hotel lige ved siden af og på den tilstødende strand, var der en rig mand fra Thailand, som havde planer om at bygge et hotel, der minder både i design og standard om “Sejlet” i Dubai. Så endnu engang kan vi kun opfordre dig til at planlægge din rejse til Myanmar nu, før det bliver fuldstændig ødelagt at turister og nybyggeri. Vi nød vores dage på stranden. – Ikke et liv man får stress af… Men vi følte også at det var lidt dyrt betalt. Blot et par eksempler som isterninger, skulle vi betale for, og vi måtte ikke blive kørt tilbage til Dawei i samme bil med et andet ægtepar, da stedet ville have kørselspenge x to. Men vælger vi at sammenligne med europæiske priser, var det jo alligevel billigt 😉
Den sydligste del af Myanmar må turister slet ikke cykle i. Så hotelafstande osv. var uanset intet issue. Vi rumlede afsted med minibus i henh.vis 9 timer (250 km) og 13 timer 450 km), og jeg kan bekræfte at det er lange timer, uden aircondition og meget lidt plads. På et tidpunkt, var vi så mange at et par måtte sidde på små skamler i midterarealet af minibussen 😉 Turen var ellers smuk nok. Den serpentinlignede vej gik op og ned i de mindre bjerge. Dårlig vej og hårnålesving betød, at vi blev kastet fra side til side og konstant måtte støde fra med armene eller holde fast i panikhåndtaget på sædet foran. Vi bugtede os ind og ud af kæmpe palmeolie plantager, hvor små huse af siv og bambus dukkede op inde imellem palmerne. Børn og voksne bader i de beskidte vandløb, grise, køer, hunde og geder spankulerer rundt på vejen og kræver en hård opbremsning i tide og utide. Vi passerer små landsbyer og de flotteste forgyldte pagoder, og prangende tempelfigurer ses med jævne mellemrum.
Vi havde håbet på en snorkel- eller dykkertur fra en af de sidste to byer. Men regeringen har pt givet forbud for det, og i øvrigt er det også dyrt betalt. Så i morgen krydser vi grænsen herfra Myanmars sydligste punkt og tager tilbage ind i Thailand igen 😉
I forhold til at cykle i Myanmar, har vi haft lidt svære odds. Det er ikke mange kilometer vi har trampet i pedalerne enten grundet for lange distancer mellem hotellerne eller regeringens forbud.

Fakta: 
I 2016 har man estimeret at 52.890.000 indbyggere bor i Myanmar svarende til 0,7% af klodens befolkning.
Flere burmesiske menneskerettighedsorganisationer stiller sig negative til dagens turisme, som støtter og giver indtægter til regimet. Mange vil undskylde sig med, at man støtter befolkningen ved at rejse dertil, men i virkeligheden er det umuligt at foretage nogen som helst handel uden at have meget nære forbindelser med regimet.

Myanmar er rigt på naturressourcer som teaktræ, olie, naturgas, metal, ædelsten og mineraler.

Landet er også blandt verdens to største producenter af opium og narkotikahandelen er er stigende.

Omkring 70% af Myanmars befolkning er uden elektricitet 2018.

Minimumslønnen udgjorde 4.80 USD (ca. 30 DKK) om dagen, efter en 33% forhøjelse i januar 2018.

2 tanker om “WBT. Myanmar

  1. I er bare så seje. Tak for at dele jeres spændende tur med os 🙂 Fortsat god rejse.

    • Ih TAK Mads. Det er glædeligt, at I finder det interessant. Hils din smukke kone og rigtig god sommer til jer 😉

      PS.: Selv om jeg ikke er nået til opdateringen af Malaysia, synes jeg lige, at I skal vide, vi nød godt af jeres anbefaling og var på øen i 6 dage. Tusind TAK 🙂